
Foto's boven (Albert Sas): De loc's 1109, 1203, 1147 en 1306 voor het 'vertrek'. Gerekend over de hele dag was het een komen en gaan van treinen. Daarmee verdiende Hoek van Holland de status van 'Internationaal station'.
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hoek ... olland.htm

Foto's onder (Albert Sas): Herinneringen aan de Hoek-Warszawa-Express D 1245 (foto's van 10-12-1979 en 05-09-1980). De doorgaande rijtuigen naar Moskou werden, analoog aan alles achter het 'IJzeren gordijn' in deze tijd, zorgvuldig afgesloten. Zelfs tijdens het rangeren en overstaan op Hoek van Holland sloten de dienstdoende 'begeleiders' zichzelf op. Pas nadat de betrekkingen tussen 'Oost en West' langzaam ontdooiden, kwamen ze voor het eerst naar buiten. De verwachte vrijheid kregen de Russische begeleiders echter geenszins. Ze werden extra scherp in de gaten gehouden en naar verluidt moesten ze zich daarom melden bij de Russische Handelsmissie in Rotterdam (het drinken van een biertje was dus een secundaire aangelegenheid!). Omdat de Russische spoorlui nauwelijks een treinkaartje konden betalen, probeerden ze onze conducteurs met speldjes, met daarop grote rode sterren en groteske afbeeldingen van (hoe kan het anders) Russische locomotieven, zover te krijgen dat ze voor niets mee mochten. Het bewijs dat hun pogingen daartoe geregeld slaagden, was het ontstaan van een levendige handel in deze 'pins'. Natuurlijk deden onze Russische vrienden wel meer aan ruilhandel. Onder de dekmantel van 'Herr Wagenmeister, Wagon kaput!' werd een mooie balpen maar al te graag geruild voor een fles Vodka...
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hoek ... olland.htm
С уважением, Евгений.