
141447284_2915481078727316_2316731070226892330_n.jpg (528.66 КБ) Просмотров: 3233
W ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, Niemiecka Republika Demokratyczna specjalizowała się w dostawach wagonów osobowych i towarowych. Dość napisać, że do 1985 roku NRD dostarczyła samemu tylko Związkowi Radzieckiemu 35 tysięcy wagonów osobowych. Fabryki w Halle-Ammendorf, Goerlitz, Budziszynie, Niesky i Dessau pracowały dla odbiorców z całego świata.
W "Eisenbahn-Jahrbuch '85" pojawił się przegląd Zjednoczenia VEB Kombinat Schienenfahrzeugbau der DDR - grupującego wszystkich producentów taboru kolejowego w NRD. Opis zakładów VEB Waggonbau Dessau, specjalizujących się w budowie wagonów-chłodni ilustrowało zdjęcie wykonane w Rumunii (jeśli jesteście w stanie podać lokalizację, będę wdzięczny). Dziewięciowagonowy zestaw zespolony wagonów chłodni na jeden ze stacji CFR Old Times. Warto dodać, że podobne składy w latach osiemdziesiątych kupiło polskie Zjednoczenie "HORTEX".
Fragment wpisu użytkownika tcy z forum.modelarstwo.info:
"W roku 1987 Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego "Kolmex" podpisało umowę z AHB Schienenfahrzeuge Export-Import, Berlin na dostawę 6 wagonów chłodni. Były to wagony produkcji VEB Waggonbau Dessau, typu MK4-SU (zmodyfikowanej wersji dla ZSRR) z maszynowym agregatem chłodniczym, przeznaczone na rozstaw szyn 1435mm/1520mm. Zostały przyjęte na stan w styczniu 1988 - 4 szt. w Rykach i 2 w Płońsku i jako wagony prywatne włączone do taboru PKP.
W roku 1988 podpisano kolejny kontrakt na dostawę sześciu pięcowagonowych pociągów chłodniczych typu ZB5 SU (modyfikacja wersji dla ZSRR). Przyjęto je na stan w październiku 1988, przydzielając po jednym pociągu do stacji Skierniewice, Góra Kalwaria, Siemiatycze, Przysucha, Leżajsk i Środa Wlkp. Strona polska zamówiła takie samo wyposażenie techniczne jak przy wcześniejszym kontrakcie z 1987 r. Jednak w przypadku pociągów tylko skrajne wagony po jednej swojej stronie posiadały sprzęgi europejskie i zderzaki. Wszystkie pozostałe wagony miały samoczynne sprzęgi radzieckie.
Pociągi chłodnicze miały stałe relacje kursowania pomiędzy swoimi stacjami macierzystymi (pociąg z Góry Kalwarii kursował ze Skierniewic) i Terespolem / Brześciem. Relacje pociągów były naniesione na wagonach".
https://www.facebook.com/ZKrawedziPeron ... 1162060641
С уважением, Евгений.