49766469_2299767093632054_2463017723957870592_o.jpg (356.72 КБ) Просмотров: 4045
Już 16 stycznia zaplanowano premierę reportażu Grzegorza Szymanika i Julii Wizowskiej "Długi taniec za kurtyną. Pół wieku Armii Radzieckiej w Polsce". Książkę wydano nakładem Wydawnictwo Czarne.
Jakie było życie w cieniu radzieckich garnizonów? Jak kontakty z żołnierzami i cywilami przybyłymi z ZSRR wspominają mieszkańcy Białogardu, Szprotawy, Świdnicy czy Legnicy? W tym ostatnim mieście, zwanym również "Małą Moskwą" przebywał w 1995 roku Pan Waldemar Gosk. Reporter "Nowych Sygnałów" wspominał pociąg łączący Legnicę z Brześciem, który okresowo kursował również ze Świdnicy Miasta. Dzięki niemu, stałe radzieccy żołnierze i cywile przebywający na Dolnym Śląsku mieli stałe połączenie z ojczyzną. Warto dodać, że połączenia kolejowe z ZSRR istniały dzięki wagonom bezpośrednim kursujących z innych większych garnizonów, m.in. Szczecinka i Białogardu. Kilka lat temu temat polskich "Militarzugów" zbadał Maciej Czapkiewicz, którego tekst wklejam:
"Rozkład 1989/1990.
Pociągi kursowały w relacjach:
Brest - Świdnica Miasto
Moskwa - Wuensdorf (sztab Grupy Armii Radzieckiej w NRD)
Brest - Erfurt
Brest - Dresden Nord/Magdeburg
Moskwa - Wunsdorf/Schwerin
Ostatni tylko latem, pozostałe całoroczne, ale nie zawsze codziennie.
Przykładowo:
PE/PS 16802/1
Brest 19.00, Terespol 17.18/18.17, Warszawa Wsch 21.16/21.30, Poznań Gł 2.00/2.20, Wrocław Gł 4.38/4.58, Legnica 5.53/6.51, Świdnica Miasto 8.15.
V max 120
Brest - Warszawa EU07 MD Warszawa Olszynka Groch.
Warszawa - Poznań EU07 MD Poznań Franowo
Poznań - Legnica EU07 MD Wrocław
Legnica - Świdnica Miasto ST43 MD Legnica
Zestawienie:
D PKP Białogard - Legnica (Poznań z 8742)
WLB SŻD Szczecinek - Legnica (Piła z 640 na 87342, Poznań Gł z 87342)
D PKP, WLB(7) WLB(8) SŻD Brest - Białogard ((Poznań na 38203)
P SZD, D PKP Brest - Świdnica Miasto
WLB(15) WLB(16) WLA(17) WLB(18) SZD Moskwa - Swidnica
WLA(1) WLB(2) WLB(3) WLB(4) WLB(5) SZD Brest - Swidnica
Kierownik jechał w WLB (2)
Nie wszystkie wagony kursowały codziennie.
Najdłużej kursował pociąg relacji Moskwa - Wuensdorf już jako bardziej pasażerski niż "wojskowy"- według służbowego rozkładu z 1995 r. pociąg odjeżdżał z Warszawy w kierunku Poznania ok.14.30. Brest-Erfurt przez jechał przez Warszawę (odj.1.15), Sochaczew. Pociąg Brest-Wuensdorf/Schwerin i chyba Magdeburg jechał z pominięciem Warszawy, przez Łuków, Pilawę,Skierniewice.
W pociągu nr 68203 był wagon sypialny ŻD Świdnica Miasto - Szczecinek. Kursował trzy raz w tygodniu.
Były też inne kursy. Wagon D PKP Legnica - Białogard do przewozu poczty radzieckiej. Początkowo trzy razy, później sześć razy w tygodniu. Z Legnicy przełączano go do pociągu nr 449 do Głogowa, tam przełączany do pociągu nr 3813, a w Szczecinie na pociąg nr 8504. Pociąg nr 8504 okresowo kursował okrężnie przez Goleniów - Kołobrzeg. W tym terminie wagon D w kołobrzegu był przełączany na pociąg nr 8742. Powrót: Białogard pociąg nr 8742, Poznań na pociąg nr 16801/2".
Źródło: "Nowe Sygnały" z 19 lutego 1992 r.
https://www.facebook.com/14932125776208 ... 090298721/
49939013_1843538755755349_1792833780164067328_n.jpg (90.59 КБ) Просмотров: 4045
https://www.facebook.com/14932125776208 ... 090298721/
50099178_1843538562422035_7166431002443644928_n.jpg (85.45 КБ) Просмотров: 4045
https://www.facebook.com/14932125776208 ... 090298721/
48963775_1843539105755314_2015494651544338432_n.jpg (86.09 КБ) Просмотров: 4045
https://www.facebook.com/14932125776208 ... 090298721/
С уважением, Евгений.